Bovete

Bovete är en örtväxt som snabbt ökat i popularitet tack vare sina goda egenskaper, sitt innehåll av bland annat essentiella aminosyror och avsaknad av gluten. Det kan användas till olika måltider som alternativ till andra mjölsorter och grynsorter, och passar allt fler som upptäcker fördelarna med att minska ner eller undvika gluten. Många människor är dessutom glutenintoleranta och har i och med bovete fått ett utmärkt alternativ.

bovete bildBoveten är nära släkt med rabarber och ängssyra. Det är växtens frukter som används till att göra mjöl och gryn. Namnet till trots så är bovete inte ett sädesslag utan en fröväxt som har fått sitt namn från det holländska ordet boekweit, vilket betyder bok-vete. Kornen liknar bokollon, och smak samt användningsområdet gör sig påmint. Från början kom dock växten från Asien men har en lång historia i Sverige då det omnämns redan på 1600-talet. Bovete är frostkänsligt och kan endast odlas i de södra delarna av vårt land. Några av de största producenterna är Ryssland och Kina.

 

Aminosyror och mineraler

Essentiella aminosyror är någonting som är livsnödvändigt för människan, men som

vi inte kan tillverka själva i kroppen. Vi måste alltså få i oss dessa genom vår kost. Det rör sig om åtta olika essentiella aminosyror för vuxna, och det som gör bovete så speciellt är att det innehåller samtliga åtta aminosyror, och dessutom viktiga mineraler som fosfor och magnesium samt det viktiga koenzymet tiamin. Utöver detta är bovete en källa till både protein och viktiga fibrer.
Förutom det utmärkta näringsinnehållet är bovete ett lättsmält livsmedel. Det kan användas exempelvis till gröt och vegetariska biffar samt ätas kokt som alternativ till ris, potatis eller pasta. Bovete i mjölform används med fördel vid bakning, och boveteflingor kan användas i exempelvis müsli.
 

Hälsoeffekter av bovete

En studie visar ett bovete kan sänka kolesterolhalten och även om det behövs ytterligare forskning i ämnet så är det en indikation på att det kan finnas fler positiva hälsoeffekter som följer om bovete ingår i kosten. För den som vill minska i vikt så är bovete ett bra alternativ då bland annat fibrerna i livsmedlet hjälper till att behålla mättnadskänslan. Bovete är även ett populärt inslag i olika koster som raw food och LCHF, även om livsmedlet ibland kan uppfattas ha lite för mycket kolhydrater för det sistnämnda.
Våra tarmar har stor betydelse för vårt immunförsvar och näringsupptag. Det kan vara viktigt att tänka efter och fundera över vilka livsmedel man äter samt vilken påverkan de kan ha på mage och matsmältningssystemet. Bovete är ett utmärkt val för magens skull då det är milt och lättsmält, och riskerar inte att ha samma skadliga effekter som gluten kan ha. Det balanserar tarmfloran och stödjer tarmfunktionen, inte minst tack vare de fibrer som boveten innehåller.
 

Bovetets innehåll

Trots alla goda egenskaper och mångfalden av användningsområden finns det en sak som man bör vara uppmärksam på vad gäller livsmedlet. Det kan vara bra att veta att bovetets skal innehåller ett färgämne som heter fagopyrin, vilket kan vara framkallande av allergiska reaktioner som irriterade slemhinnor i ögat. Man tar dock enkelt bort ämnet genom att skölja bovetet i hett vatten. Det finns en hinna runt varje frö som man tydligt känner när man blötlägger sitt bovete. Denna gelhinna bör man skölja bort innan man ska äta.

100 gram bovete innehåller 11,1 gram protein, 2 gram fett och 65,3 gram kolhydrater. Fibermängden uppgår till 5,8 gram och bovetet binder 14 gram vatten till sig för varje 100 gram. Det kan även vara intressant att veta att 100 gram bovete fyller 25 procent av kvinnors och 42 procent av mäns rekommenderade intag av järn. Motsvarande siffror för magnesium är 64 procent respektive 51 procent och för fosfor 53 procent av rekommenderat dagligt intag för både kvinnor och män. Dessutom innehåller det förhållandevis mycket av ämnen som folat, vitamin B6, kalium, selen och zink. Bovete tillhör med andra ord en grupp livsmedel som man gärna kan låta tillhöra basutbudet hemma i skafferiet.